ارتباط افزایش خطر سکته مغزی با خواب بیش از هشت ساعت در روز

 27 فوریه 2014- محققان نشان دادند خطر سکته ی مغزی درافرادیکه  بیش از  8 ساعت در روز می خوابند بیش از افرادیست که روزانه بین  6 تا 8 ساعت درخواب  بسر می برند.

 محققان دانشگاه کمبریج مطالعه ای را به انجام رساندند که در آن  نزدیک  به 100 هزار فرد  42 تا 81 ساله شرکت داشتند. این تحقیق به مدت ده سال بطول انجامید، درطی این تحقیق، مدت زمان خواب این افراد در هر شب  و همچنین تعداد موارد بروز سکته در این افراد ثبت گردید.

 در میان افراد شرکت کننده تقریباً از هر ده نفر یک نفر خوابی طولانی تر از 8 ساعت در شب (بطور متوسط) داشت اما در این  گروه از افراد که مدت زمان خواب شبانه ی آنها بیش 8 ساعت بود خطر سکته 46 درصد بالاتر از میزان متوسط خطر سکته  گزارش شد.

افراد مبتلا به دیابت با خطر بیشتری برای سکته  مغزی روبرو هستند، اما کنترل قندخون، فشارخون و کلسترول می تواند این خطر را کاهش دهد. تحقیقات پیشین ارتباط بین بیماریهایی مانند دیابت و چاقی و خواب بیش از حد را ثابت کرده اند. مدت زمان معمول  برای بزرگسالان بین 6 تا 8ساعت است.

متخصصان هنوز نمی دانند علت این ارتباط چیست و آیا اگر مدت زمان خوابیدن طولانی تر از 8 ساعت درطول شب باشد خطر سکته  افزایش می یابد؟ و یا اینکه افزایش مدت زمان خواب تنها شاخصی از یک بیماری زمینه ای است.

 محققان هم اکنون درحال انجام تحقیقات بیشتر در باره ی این یافته ها می باشند آنها می خواهند مکانیزم های  زیر بنایی این ارتباط را کشف کنند.

نویسنده ی ارشد این  مطالعه  پرفسورTeeKayاز انستیتوی بهداشت عمومی کمبریج می گوید: ما باید به  دلایل ارتباط بین استرس و خطر سکته  پی ببریم و اینکه  چه اتفاقاتی دربدن می افتد که موجب  بروز این ارتباط می شود؟ شاید  با انجام تحقیقات بیشتر دریابیم که افزایش مدت زمان خواب علامت  اولیه ای است که افزایش خطر سکته  را بخصوص درمیان  افراد مسن نشان می دهد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/feb/sleeping-over-eight-hours-a-day-linked-to-increase-risk-of-stroke-90497054.html